Dersom dere ønsker mest mulig besøk på deres nettside / i deres nettbutikk må dere bruke litt tid på å gjøre den godt synlig i søkemotorer, det vil si drive med aktiv søkemotoroptimalisering (ofte omtalt som SEO).

Dere kan selv øke rankingen for deres nettside/­butikk, ved å optimalisere innholdet og de tekniske delene av den. Dersom SEO­-teknikkene utføres riktig vil de kunne gi dere høyere konvertering.

Søkemotoroptimalisering på nettsiden / i nettbutikken

Her er de viktigste faktorer som man bør ta høyde for ved søkemotoroptimalisering av deres nettside og/eller nettbutikk:

  1. Tittel:
    Vises i toppfeltet i nettleservindu og regnes av søkemotorer som en beskrivelse av sidens innhold, og vises som «overskrift» på treff. Dere bør bruke mest mulig relevante nøkkelord her, samtidig som det er kort og konsist ­ og gir en god pekepinn på hva siden handler om. Bruk mindre enn 70 tegn (anbefalt 50), mer enn det blir bare kuttet bort likevel.

  2. Overskrifter:
    Tekst med 'H1­-H6'-­tagger har høyere verdi for søkemotorer enn ren tekst, dere kan derfor legge deres sekundære nøkkelord i H­-tagger for å bedre beskrive sideinnholdet. I tekstbehandlerene er ‘H1­-H6’-­taggene ofte referert til som ‘Overskrift 1 ­- Overskrift 6’.

  3. Metatagger:
    Metabeskrivelse
    Glem ikke dette feltet selv om det ikke vektes så mye lengre. Fyll inn en en kort og konsis beskrivelse, rik på nøkkelord, men språklig riktig og naturlig. Vises gjerne som beskrivelse på treff i søkemotorene, og er derfor viktig om dere selv vil styre hva som vises. Bruk mindre enn 160 tegn, mer enn det blir bare kuttet bort likevel.

    Metanøkkelord
    Her kan dere fylle inn noen få ekstra viktige nøkkelord som er brukt i teksten på den aktuelle siden (det aktuelle produktet). 3­-6 ord/uttrykk er nok, i en komma­separert liste. Vektes i liten grad.

  4. Interne lenker:
    For å forenkle og fremskynde sideindeksering bør man påse at alle sider har minst en inngående lenke fra en annen del av nettsiden/­butikken.

  5. Unikt innhold:
    Ikke bli besatt av å bruke nøkkelord overalt. Innholdet bør være interessant, relevant og lettlest. Nøkkelord bør ikke overstige 4% av innholdet per side.

  6. Sider:
    Søkemotorer vil rangere nettsteder med mange sider høyere. Det er bedre å opprettet en side for hvert produkt, og bruke relevante nøkkelord, heller enn å opprette lange sider med flere produkter. Produktlister som lenker videre til en produktside (detaljer) er selvfølgelig ikke et problem, men en fordel.

  7. Brukervennlige nettadresser (URL's):
    Nettadresser bør beskrive innholdet, og ikke bare bestå av symboler og tall. Aktivering av 'mod­rewrite'­modulen vil gjøre deres nettadresser mer lettlest. De vil også bli enklere å huske, samt øke rangering for søk noe.

  8. Sidekart:
    For søkemotoroptimalisering er det anbefalt å opprette et XML­sidekart som forenkler indekseringen av siden i søkemotorene. Samtidig vil et sidekart kunne hjelpe deres besøkende med å finne frem på/i netttsiden/­butikken. Bør oppdateres automatisk.

  9. Sikkerhetssertifikat (SSL):
    Det begynner etterhvert å bli et «krav» om at sider vises på «sikker» tilkobling, dvs. med https://. Et rimelig sikkerhetssertifikat kan dermed godt legges inn og brukes for hele siden først som sist. Det gir også en del av deres besøkende en ekstra trygghetsfølelse.

  10. Dedikert IP­-adresse:
    Dette kan for noen sikkerhetssertifikater være et krav, og med dette unngår dere også å bli assosiert med andre mer tvilsomme sider som «bor» på samme delte server/IP, og dere blir da heller ikke «straffet» med lavere rangering som følge av dette. Dere slipper også å risikere svartelisting i søppelfiltre som baserer seg på IP, og det er da større sjanse for at e­posten deres kommer frem.

  11. Hastighet:
    Sist men ikke minst bør man være oppmerksom på at tiden det tar å laste inn hele siden, inkl. bilder, vil påvirke rangering av nettsiden/­butikken i søkemotorene. Man bør derfor ikke bruke større bilder enn nødvendig, helst bør de og annet innhold også mellomlagres for å kunne lastes ut raskere.

Søkemotoroptimalisering utenfor nettsiden / nettbutikken

For å rangere høyere i søkemotorer er det ikke nok å bare optimalisere nettsiden og/eller nettbutikken, man må også jobbe med lenkebygging for å gjøre siden mer synlige. De vanligste lenkebyggetaktikker inkluderer:

  • Publiser nettside/­butikk i alle aktuelle kataloger.
  • Start deres egen blogg, eller få andre til å blogge om dere / deres produkter.
  • Bruk sosiale nettverk til å promotere deres nettside/­butikk
  • Delta på relaterte forum, bidra med hjelp, tips og innhold for å på den måten få inngående lenker til deres nettside/­butikk (utnytt signaturfelt i profil). Men pass på å ikke provosere med overdrevet egenreklame, gjør dere kjent med forumregler og normer. Vær ærlig om hvem dere er ...!

Dere kan gjøre mye selv for å forbedre nettsiden/­butikkens rangering, noe vil dere derimot kanskje behøve hjelp til – ta i så fall gjerne kontakt.